Onsdag 16. Februar 2022

Lys forude i Gedsted for "kulturfabrikken"

Af Thorkil Christensen
GEDSTED: En gruppe borgere i Vesthimmerland her længe haft et ønske om at bevare  bygningerne fra den tidligere Getama Tang og Madrasfabrik i Gedsted og indrette dem til en kulturfabrik. Nu lysner det for ønsket og tirsdag, 22. februar vil en arbejdsgruppe forsøge at stifte en forening, som kan arbejde videre med mulighederne.
Bygningerne i Carl Petersens Gade 3 er fra 1936 og ejes af Vesthimmerlands Kommune.

Efter at have stået tomme og ubenyttede i mange år, blev der arrangeret sommerkunstudstilling i bygningen i 2019. Det skete i et samarbejde mellem Gedsted Kunstforening og Vesthimmerlands Kunstforening. Udover 49 lokale kunstnere, som udstillede maleri, keramik, sten, bronze, tekstil m.m., havde Lokalhistorisk forening i Gedsted, og elever fra Gedsted Skole og AOFs malerskole i Løgstør aktiviteter.
I forbindelse med udstillingen blev bygningen rengjort. Der blev udskiftet knuste glasruder m.m.

- Det viste sig, at der var meget stor interesse og begejstring for lokalerne i den gamle fabriksbygning. Lokalerne giver rigtig mange muligheder for anvendelse, selvom de ikke lever op til nutidens standard, men har sjæl til noget spændende og interessant, siger Peter Stenild Jensen, Aars, på vegne af arbejdsgruppen for bevarelse af den gamle Getama-fabrik.
For at fortsætte med aktiviteter skulle der søges til hver enkelt aktivitet, hvilket har været besværligt.
Arbejdsgruppen søgte lige inden kommunalvalget sidste år og fik tilladelse til at benytte den bevaringsværdige fabriksbygning i Gedsted. Der blev stillet som betingelse, at der skal oprettes en forening. På grund af Corona-smittefare og forsamlingsforbud, er det først nu, at arbejdsgruppen forsøger at stifte en forening, som får til opgave at videreføre tankerne om en kulturfabrik, der skal være et arbejdssted, hvor alle kan mødes med plads til nytænkning indenfor kunst og kultur. Det kan blive et sted hvor generationer mødes og udveksler ideer og erfaringer.
Kulturfabrikken kan være med til at udbygge og støtte interessen for kunstneriske aktiviteter ved diskussioner og foredrag, koncerter og andre arrangementer.

Peter Stenild næver eksempler koncerter, udstillinger, lokalhistorie, arbejdende værksteder, f.eks. med store rammevæve, værkstedsarbejde med jern og træ, et bryggelaug, keramikværksted med raku ovn og meget mere.
Arbejdsgruppen håber, at rigtig mange vil støtte op om projektet og blive medlem af foreningen til bevarelsen af den gamle Getama Møbelfabrik.

For at kunne realisere forbedringer i bygningen, skal der søges penge fra fonde m.m.. Det kræver at en forening står bag - ikke en privat arbejdsgruppe.
Vesthimmerlands Kommune har givet tilsagn om at en nystiftet forening foreløbig kan låne bygningerne i fem år.

2002-2009