Getama Forberedelser 2019

Vesthimmerlands  og Gedsteds Kunstforeninger

Getamas gamle Tangfabrik fra 1936

Forberedelse

Det var et stort arbejde at få lokalerne rene til udstilling, da bygningen havde stået tom i mange år.

Knuste ruder blev skiftet ud, gammel murpuds blev banket løs på nogen af væggene ,tagrender blev renset,

nogen ture på lossepladsen blev det også til.

Skillevægge og podier fra Galleri 14 i Farsø skulle nedtages, fragtes fra Farsø og installeres i udstillingslokalerne og de blev malet alle sammen.
Vi har hygget os med det og med hjælp fra andre medlemmer i foreningerne gik det lidt hurtigere med at blive færdig.

Resultatet blev fantastisk og vi glædede os bare til at få udstillingen op at stå.
2 etager på i alt 1000 kvadrat og 49 kunstnere med sine værker, en fantastisk udstilling i en historisk bygning, som har ligget i dvale i mange år, men som emmer af sjæl og som blev vækket til live i 1 uge.

Udstillere og publikum var meget begejstret over hvor smuk denne gamle fabrikbygning var og at den bare egner sig til udstillinger.

Af udstillere, om de var fra AOF Løgstør malerskole, Gedsted skole og Gedsted Lokalhistoriske arkiv, så gjorde bygning og lokale stort indtryk. Den dannede rammen om en fantastisk udstilling som bestod af:

Malerier, Keramik, Broderier, Sten, Bronze, Akvarel, Applikerede tæpper, Foto, Patchwork, Tegninger, Jernskulptur, Smykker, Pileflet.

Til Ferniseringen var det ca 200-300 kunstintereserede som deltog hvor Erik Sommer, barn af Gedsted, som er komponist og musikpædagog holdt ferniseringstalen samt stod for musik og fællessang .

Det blev en tale som var sjov, den vægte gamle minder om hvordan livet i byen havde vært. Mange af de var tilstede som var Gedstedbeboere kunne godt kende sig igen og af og til udløste det latter.
Vi andre som ikke kender Gedsted så godt fik også bedre forståelse af byens gamle dage.

Og det hele kunne suppleres med gamle bilder fra Gedsted lokal historie, her var det også mange Gedsted beboere som kunne fortælle en historie.
Det blev sunget fra Højskolesangbogen både før og efter talen.

Og man kunne nyte et Glas vin eller kaffe og kage hvor vi havde en lille mælkespand hvor vi havde en lap hvor det stod :Prisen for at se udstillingen, kaffe og kage var op til publikum selv ar afgøre.

Den ugen som udstillingen varede har vi registrer ca 800 besøgende.
Og der er blevet slogt masse af forskelligt kunst.

Vi havde også godt vejr så man kunne side ude og nyde sin kaffe og sine indtryk og få en snak.
Ja stemningen var meget god.

Bilederne viser lidt af prossesen som startede d. 9/4 hvor det var planlægningsmøde og frem til 12/6 hvor det var ophængning af billeder, og den 23/6 tog vi udstillingen ned og ryddede op efter os

Nu er der klar til noget nyt...